Vanliga frågor

Om våra leveranser

Vad kostar hemleverans?

Vårt ordinarie pris för hemleverans är 89 kr. Väljer du ett av våra upphämtnings-alternativ kostar det 30 kr.

Varför måste jag vänta 3-5 dagar på att få min leverans?

Mylla har inga stora lager och vi får endast in den mängd som kunderna beställt från bönderna. Det minskar svinn och bidrar till att vi kan leverera färskare och godare råvaror! Bönderna som säljer via Mylla behöver oftast lite tid på sig att skörda, packa och skicka iväg din mat. 

Hur levererar ni min beställning?

Välj hemleverans eller hämta upp din beställning på något av våra utlämningsställen. Vår leverantör heter Gordon Delivery! 

Kan jag få hemleverans alla dagar i veckan? 

Hur ofta vi kan leverera hem till dig beror på vilket postnummer du har. De postnummer som vi levererar hem till är indelade i olika zoner. Indelningen av zoner görs av Gordon Delivery och är beroende på avståndet till vårt centrallager. I utcheckningen kan du se vilka dagar vi levererar hem till just dig.

Kan jag välja leveranstid själv?

Tyvärr är det inte möjligt då det är vår leveranspartner Gordon Delivery som själva ruttar sina turer utefter en miljövänlig körslinga. Beroende på vart du bor så levererar vi olika dagar och tider hem till dig. Här kan du se tiderna vi levererar till dig. 

När kommer maten? 

När det närmar sig leveransdag så kommer du få ett sms från vår leveranspartner med ett tidsfönster för leverans. Därefter får du ytterligare sms med en länk där du kan följa föraren i realtid när de närmar sig dig. 

Kan jag välja upphämtning alla dagar i veckan? 

Nej, tyvärr. Våra upphämtningsplatser är endast öppna på torsdagar. Läs mer om våra upphämtningsplatser här. 

Hur gör jag om jag får plötsligt förhinder och inte kan ta emot leveransen?

Vi förstår att oväntade saker kan uppstå. Kontakta vår kundtjänst så hittar vi en lösning! 

Vad händer om jag inte är hemma vid leveransen?

Först och främst försöker budet kontakta dig för att hitta en lösning, så se till att du är tillgänglig under kvällen på telefon. Om du inte är hemma och budet inte får tag på dig, men har kommit fram till din dörr, så lämnas varorna utanför dörren och du meddelas via sms. 

När du beställer varor från oss, packar vi dem noga för att säkerställa att de når dig i bästa möjliga skick. Dock vill vi påminna dig om att de påsar eller kartonger vi använder förpackning inte är avsedda för att hålla kyla i rumstemperatur under en längre tid.

Vi vill dock försäkra dig om att vi har ett dedikerat leveranssystem i samarbete med vår pålitliga transportpartner. Leveransbilarna är särskilt utformade för att hålla en stabil temperatur mellan 2-4 grader och har inbyggda frysar för att hålla känsliga varor i optimalt skick under transporten.

Det är viktigt att förstå att vår leveranspartner vidtar alla nödvändiga åtgärder för att säkerställa att maten hålls vid rätt temperatur under hela transporten. Men när våra produkter väl har levererats till din adress, upphör kylkedjan och de bör konsumeras eller förvaras enligt anvisningarna som anges på förpackningarna.


Om budet varken får tag på dig eller kommer fram till din dörr så finns möjlighet att få hemleverans dagen efter mot ytterligare en leveransavgift.

Vad händer om jag glömmer att hämta min kasse på utlämningen?

Om du inte kommit när det närmar sig stängning av utlämningen så försöker vi ringa, så att vi kan hitta en lösning. Om vi inte får tag på dig så kommer din kasse finnas för upphämtning hos oss på Kosterögatan 10b i Malmö efter överenskommelse. Vi försöker alltid hitta en lösning så att du får din kasse, men eftersom det handlar om färskvaror kan vi inte alltid garantera hållbarhet och tillgänglighet efter leveransdagen. 

Hur levereras all mat till er innan ni packar om det?

På lite olika sätt. En del bönder kör redan regelbundet till Malmö och då lämnar de varor till oss också. En del av dem plockar också upp grannarnas produkter på vägen och tar med till oss. Och en del av dem hämtar vi upp, antingen själva eller genom en logistikpartner. 

Generellt vill vi försöka jobba med våra leveranser, både från producenterna och ut till dig som kund på ett så smart, effektivt och klimatsmart sätt som möjligt.

Om att handla hos Mylla

Hur och när betalar jag?

Vi accepterar betalning från alla stora betalkortsutgivare, Klarna och via Swish. Pengarna dras från ditt konto när beställningen läggs. Vi sparar inga kortuppgifter själva, utan all information ligger på en krypterad och säker server. 

Kan jag lägga till fler produkter i min befintliga beställning?

Om din beställning redan är genomförd och betald kan den i dagsläget inte ändras. Om du känner för att komplettera med fler produkter så behöver du lägga en ny order. Lägger du din kompletterade order samma dag som den första så får du alla varor samtidigt. 

Vad händer om något jag beställt inte finns tillgängligt?

Det kan finnas tillfällen där din råvara eller produkt inte går att leverera. Där det är möjligt försöker vi alltid hitta ett liknande alternativ. När något är otillgängligt eller vi har gjort ett utbyte, kommer vi meddela dig. Om du är missnöjd med din ersättningsvara, säg till så får du pengarna tillbaka istället. 

Varför välja Mylla?

För att lokalproducerade råvaror i säsong är färskare, godare, nyttigare, bättre för närområdet. Dessutom är det ofta mer klimatsmart! Och inte minst för att du som kund också får fantastiska recept och matlagningstips från lokala kockar och restauranger. Mylla Mat är den enda aktören som kan erbjuda denna kombination, direkt hem till dörren!

Varför är ni ett vinstdrivande företag om ni vill göra gott?

Vi är övertygade om att det är vår bästa chans att kunna göra en så stor positiv skillnad på så kort tid som möjligt

Men då vill ni ju tjäna pengar som alla andra företag?

Ja, men aldrig på bekostnad av producent eller konsument. Vi kan öka vinsten genom att sälja till fler konsumenter och effektivisera processer som lagerhantering, logistik etc. Aldrig genom att minska producenternas marginaler eller prisökningar mot konsument.

Hur vet jag om era producenter är bra?

Åk och träffa dem! Eller läs mer om våra bönder här. De tycker det är jättekul med besök, men boka i förväg så de inte är upptagna med att producera mer god mat!  

 

Är alla råvaror ekologiska?

Nej, för oss är det viktigare att veta hur råvarorna odlas eller hur djuren föds upp. Som utgångspunkt önskar vi att alla produkter ska vara ekologiskt märkta, men vi gör bedömningar från fall till fall. Det är inte så svart och vitt och vi berättar om varje råvara och producent istället, så att du som kund kan skapa dig en egen uppfattning. Det finns exempel på där det inte hade varit till djurens fördel om produkten hade haft ekologisk märkning, då föredrar vi att djuren har det bra. 

Observera att ifall du som kund beställt både ekologiska och konventionella varor i samma order kan kontamination uppstå mellan råvarorna i samband med att de paketeras till dig. 

 

Övrigt

Vem ska jag kontakta om jag har förslag på nya producenter?

Fantastiskt, vi älskar input och idéer! Kontakta oss på hej@mylla.se.

Hur använder jag en rabattkod jag fått?

När du kommer till kassan och ska betala finns möjlighet att skriva in din rabattkod.

 

Våra detaljerade köpvillkor kan du läsa här

Ange ditt postnummer och se om vi levererar mat från lokala bönder hem till din dörr.

På Mylla handlar du utan onödiga mellanhänder. Det ger lägre pris till dig och rättvist betalt till bonden.