Om Mylla
Mylla handlar egentligen om en enda sak. Att det ska bli enklare att handla riktigt bra mat från den som faktiskt skapat den. Mat som vi vet var den kommer ifrån. Hur den producerats, och av vem. Vår mission är att tillsammans med likasinnade driva på en matrevolution. Kort sagt, vi ska återskapa relationen mellan de som äter maten och de som producerar den.
Importerad mat, i stora volymer, till låga priser, från stora leverantörer. Det passar enklast in i stora effektiva logistiksystem. Det ger bäst vinstmarginal för affären. Men är det en utveckling som vi konsumenter egentligen vill ha? Att det närodlade är det exotiska inslaget i butiken istället för det som importerats från när och fjärran?
Vi tycker inte det, och därför vill vi ta ett steg tillbaka. Till det naturliga, äkta och genuina. Färska råvaror av högsta kvalitet direkt från myllan. Råvaror odlade och producerade av människor som har ett namn, en familj. Framför allt har de ett jobb som de älskar, att producera mat till dig.
Vi erbjuder mat från gårdarna direkt hem till dörren. Precis så enkelt och bra som vi själva vill ha det.
Vi vill berätta om historien bakom maten. Hur det odlas och vem det är som odlar. Vi tycker att maten smakar lite bättre om vi vet mer om den, och vi tror och hoppas att många fler känner likadant.
Mylla grundades 2019 av Rickard Sandahl i en slags frustration över bristen på närproducerade alternativ i den vanliga dagligvaruhandeln. Rickard kom i kontakt med köttbonden och entreprenören Jens Thulin som drevs av att förbättra producenternas villkor. Tillsammans har de tagit in kapital för att bygga en digital marknadsplats för försäljning och distribution av närproducerat. I december 2022 lanserades Mylla även i Stockholm- och Göteborgsregionerna.
Jens Thulin - VD & grundare
Jens är bonden med alltför många idéer och mycket spring i benen. Han driver Vismarlövsgården, lite utanför Malmö, som är en av de första klimatcertifierade nötköttsproduktionerna i världen. Han har en master inom Sustainable Management med en extra förkärlek för den cirkulära ekonomin. För att förstå vad som får Jens att gå upp ur sängen på morgonen rekommenderas Myllas manifest.
Resten av teamet består av:
- Peter Ferngard - Business Manager
- Dag Thorén - Kommunikation & Kundupplevelse
- Oscar Peyron - Tech lead
- Sanna Mingotti - Logistikchef
Vi hoppas ni vill följa med oss på resan!